The big city.

Jag är fortfarande nervös, pirrig och glad att jag har sökt till Berghs i Stockholm. Tänk om jag kommer in, vilket helt nytt liv som börjar. Ett halvår i Stockholm, mitt i the big city. Sedan tre år i San Francisco. What if.

Det kommer nog bli pendling som gäller för mig under det halvåret som jag ska studera i Stockholm. Jag skulle gärna bo där, eftersom det är en otroligt fin stad med massa folk i rörelse, härliga gator med mysiga restauranger, stora mode varuhus och alltid någonting nytt som händer. Men jag tror min ekonomi inte räcker till en flashig vindsvåning för tillfället, eftersom jag ska bli fattig student. Haha. Kanske efter mina tre och ett halvt år av studier. Kanske då kan jag flytta till Stockholm. Kanske ta ett jobb där som grafisk designer. Vem vet.

Jag älskar i alla fall att vara i Stockholm. Det har blivit många resor dit fram och tillbaka, eftersom jag gjort en del modelljobb där. Och varje gång jag är där, så upplever jag någonting helt nytt. Jag har varit runt om i Stockholm, och sett olika vyer, miljöer och träffat massa olika människor. Det är alltid en ny och spännande upplevelse med att åka dit. Så jag förstår verkligen att många drar sig till Stockholm. Till mittens centrum. Till the big city.

På sommaren finns Gröna Lund, där man kan roa sig liten som gammal. Den gamla stan, där man kan sitta och ta en glass i de gamla gränderna, för att sedan kanske slinka ner till hamnen och titta på vackra båtar. Kanske ta sig en matbit på någon av båtarna som är ombyggda till restauranger. Eller varför inte ta en heldag med shopping med bästa vännerna, eller familjen?

På vintern är det mysigt med alla häftiga dekorationer runt om i staden, inför julens tider. Varm choklad i ett mysigt fik, där man kan glo på människor i timmar. Det är så skönt att bara sitta och titta. Och se, alla olika gestalter som finns. Hur lika, men samtidigt olika alla är. Jag tycker det är så fantastiskt skönt och befriande att bara sitta där och stirra. Ut i intet. Ut i den extremt stora folkmassan av människor som rusar förbi varje dag.

Det är verkligen någonting speciellt med Stockholm. För mig som bor i Västerås, så var det alltid så STORT att åka dit när man var mindre. Mamma och jag brukade ta oss en heldag, med bussresa upp för att fika, äta och gå i affärer. Och jag älskade det! Nu när jag blivit större, uppskattar jag staden lika mycket. Jag uppskattar varje gång jag åker dit.

Det är något speciellt. Stockholm har något unikt. Kanske är det därför det är våran huvudstad? Kanske är det därför så många turister besöker Stockholm? Jag vet i alla fall att jag älskar att vara där. Och jag tycker att man borde åka dit ännu oftare än vad man egentligen gör. Jag bor bara en timme där ifrån. Men ändå så känns det som att man kommer bort så långt och att man är någon helt annan stans i världen när man är där.


Stockholm i mitt hjääärta, låt mig besjunga det nuuuu. hahaha
Kände för ett sådant där uttycksfullt och beskrivande meddelande just idag :)


- Läs mer om Stockholm, Sveriges framsida, här.


Vad tycker ni om Stockholm?
Självklart finns det för och nackdelar.
Jag valde att bara skriva om det postitiva idag.
Men vad är eran åsikt?


Speak out loud...



Stockholms skärgård


Globen


NK - shopping


Stockholm


NK - shopping


Gamla stan


Stockholm slott








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0