Yoghurt glass.

Nu ska jag göra lite "hälso-glass". Haha
Eller rättare sagt, jordgubbs yoghurtglass.
Då känner man sig i alla fall lite nyttigare när man äter den.
Plus att det är riktigt gott också!
Här får ni ett recept som jag använder mig av:
Bild kommer sedan.

Ingredienser

225 g jordgubbar (färska eller frysta)
2 st ägg
3 msk fruktsocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl turkisk yoghurt

* Jag hade i 2 msk lätt kesella också. (valfritt)

Gör så här

  • Vispa ägg och socker.
  • Mosa jordgubbarna med en gaffel.
  • Blanda sedan jordgubbs-moset med ägg- och sockermixen, vänd ner yoghurten.
  • Rör till en jämn smet (använd gärna elvisp eller mixer).
  • Kör glasssmeten i din glassmaskin.
  • Saknar du en glassmaskin, häll glassmeten i en burk med lock och ställ in i frysen i ca 4 timmar. Ta ut och rör om ca 2-3 gånger under infrysningstiden – då blir iskristallerna mindre.

Låt glassen stå en stund i rumstemperatur innan den serveras. Stjälp upp den på ett uppläggningsfat och garnera gärna med färska jordgubbar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0